maandag 26 maart 2012

Periode 3 - Vakstudie

Onderzoek animatietechnieken

Naast 2D-beeldonderzoek, Serieel Beeld en Beeld en Concept kregen we er deze periode een nieuw studieonderdeel bij. Met de Voorbereidende Vakstudie Animatie maken we als animatieklas kennis met kenmerken van de animatie. Door middel van praktische animatieopdrachten verkennen we het vak vanuit verschillende kanten.
De eerste opdracht die we kregen was het onderzoeken van de animatiemogelijkheden die een object zou kunnen hebben die jij interessant vind. Ik koos voor een toeter, vanwege zijn eenvoudige vormen en zijn functie. Ik wilde de toeter een emotie geven zodat je je er in mee kan leven. Door zowel analoog als digitaal te tekenen ben ik gaan kijken hoe ik dat het beste kan weergeven en verbeelden.





De gezichten en handjes waren te vanzelfsprekend. Door deze weg te laten krijgt de toeter meer emotie mee. Na een aantal kleine animatietestjes in Adobe Flash, kwam ik uit op deze eindanimatie van onze eerste opdracht. Het geluid voegt een belangrijk element toe aan het filmpje.

 
  
 Animatie toeter



De vervolgopdracht was het maken van een stopmotion animatie estafette met de gehele klas, van ongeveer 10 seconden per persoon. Ieder bedacht een eigen poppetje, of manier van overlopen, met een begin en einde, zodat het hele filmpje een loop zou kunnen worden en je hem dus oneindig door zou kunnen blijven kijken. De totale versie werd getoond op de open dag.
Omdat ik bij de vorige opdracht een digitale animatie had gemaakt, wilde ik hem nu tekenen. Ik had iemand foto's van mijn gezicht laten maken en heb deze vervolgens overgetrokken op een lichttafel. Vervolgens had ik er een eigen draai aan gegeven.


 
 Estafette klas; mijn gedeelte



 Estafette klas; in zijn geheel



Omdat de estafette veel lovende kritieken had ontvangen op de open dag besloot de docent de opdracht nogmaals uit te zetten alleen dan met de keuze van een eigen animatietechniek. Ik maakte een monstertje en kreeg van degene na mij een foto van een vel papier met tekenmaterialen.
Ik dacht veel na over mogelijke overgangen. Ik wilde er voor zorgen dat het geen snelle of standaard overgang zou worden, maar dat het eindbeeld betrokken zou worden bij heel mijn animatie.






 
 Nieuwe estafette; mijn gedeelte



Geen opmerkingen:

Een reactie posten