woensdag 11 januari 2012

Periode 2 - 2D-Beeldonderzoek

De jas
Deze opzet van lessen wat anders dan bij de vorige periode. Elke les had een reflectie door experiment op de voorgaande les, en van die waarneming of verbeelding ga je dan weer verder door het gebruik maken van andere technieken zoals schetsen, inkt, verven, het maken van collages of combinaties daarvan. 
De jas met waarneming al schetsend vastleggen op papier was de eerste stap.


 


Vervolgens koos je uit verhullen, omhullen of onthullen als vervolgstap om de jas te gaan verbeelden.


 


Als thuisopdracht was het de bedoeling dat je de eerste week elke dag iets schetst of schildert, op de waarneming, wat je interessant vindt. De week erop ging je op verschillende manieren foto's maken op de waarneming, van objecten/omgeving.





Tijdens een van de lessen hebben we geoefend om portretten te maken van klasgenoten op de waarneming in een korte tijd van maximaal 10 minuten per portret. Dit was wel een leermoment voor mij, omdat ik normaliter goed kijk naar details, terwijl ik daar nu niet de tijd voor had. Op aanwijzing van de docent lichtte je dan een bepaald kenmerk van die persoon uit.





Het maken van collages was een oefening om zo het onderzoek naar licht, kleur, inhoud, onderwerp en beleving voort te zetten. Omdat beweging mij zeer aanspreekt koos ik dit als onderwerp. Dit is later uitgegroeid tot "vrijheid in beweging" en "ritme en vrijheid". Dit onderwerp is een goede ondersteuning voor mijn keuze voor de richting animatie. Ik heb vooral moeite gehad om er mijn eigen beelden van te maken. Dit is ook een punt dat de lerares aangaf tijdens de beoordeling.








Dit beeld was naar mijn mening, en dat van de lerares het sterkste beeld (wel jammer van het zwarte middelpunt). Hierop zou ik nog door kunnen gaan om zo een beeldenreeks te creƫren van de pracht van de eenvoud van het natuurlijke.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten