woensdag 11 januari 2012

Periode 2 - 3D-Beeldonderzoek

De ontmoeting
Het onderzoeken van de weg van idee of concept naar realisatie in meerdere driedimensionale werken, dat stond centraal. Het was onze taak om specifieke relaties te isoleren of te benadrukken en die te duiden. We mochten werken in groepsverband, dus dit leek mij een leuke uitdaging om zo meerdere meningen en concepten te combineren in één idee en deze individueel uit te werken. 
Na het samenstellen van de groep, bestaande uit vijf klasgenoten, maakten we een brainstorm. Hetgeen dat ons allen aansprak was de ontmoeting tussen het innerlijk en uiterlijk weer te geven. 

Hieronder zie je het resultaat van een proefje, waarbij ik alleen maar gebruik gemaakt heb van twee materialen. Het eerste beeld toont het zachte uiterlijk en het harde botsende innerlijk. Het tweede beeld toont het opgesloten zachte innerlijk waar druk op wordt geoefend door het scherpe uiterlijk.




Omdat een ontmoeting van mens tot mens gepaard gaat met het gebruik van meerdere zintuigen leek dit ons een goed uitgangspunt om onze eerste objecten op te baseren. Ik koos voor het zintuig "zien". Ik probeerde een vies en lelijk uiterlijk te maken met daarbinnen een uitnodigend en warm innerlijk. Ik heb goed nagedacht over het gebruik van vormen, maar dit heb ik nadien niet geheel naar mijn wil kunnen creëren.





We moesten onze objecten meer een samenhang gaan geven om het zo spannender en begrijpelijker te maken voor de bezoeker.
In het vervolgobject hebben we wel een beetje van de feedback gebruik gemaakt, maar zijn we het wel meer over een andere boeg gaan gooien. We wilden verschillende ontmoetingen gaan samenbrengen in één interactieve ruimte. In het donker ziet de bezoeker vormen op de muur geschilderd met glow in the dark verf. Wanneer hij/zij iets in gang zet ontstaat er een wereld vol kleuren. Deze verlichten de ruimte en laten zo de geschilderde vormen verdwijnen.






Impressie eindwerk; interactieve ruimte (ontmoetingen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten