donderdag 25 oktober 2012

Period 5 - 2D animation

De eerste opdracht van het tweede leerjaar bestond uit het maken van een 2D animatiefilm over een personage/dier als protagonist en een voorwerp als antagonist.
Er werd een nieuwe werkwijze en puntensysteem geïntroduceerd waarbij er geen aparte vakken meer werden gegeven, maar waarbij de gehele opdracht in verschillende onderdelen beoordeeld werd. Deze vernieuwde manier van werken heb ik als zeer prettig ervaren.
Ik ga aan de hand van deze onderdelen punten uit het proces van de totstandkoming van deze animatie verbeelden en verwoorden.


Oefening karakterschetsen

Meteen de eerste les werd ons een schetsoefening gegeven om te kijken wat ieders tekenvaardigheden zijn en aan wat voor clichés we dachten bij bepaalde bestaande karakters.
Ik kwam erachter dat mijn algemene tekenvaardigheden niet al te best waren. Hier was ik wel al van op de hoogte, omdat ik nauwelijks schets, maar bij sommige karakterschetsen was dit dermate slecht dat ik mij ervoor schaamde. Dit is dus een groot verbeterpunt waar ik de komende tijd flink aan moet gaan werken.






Eigen keus/ontwerp: kikker

Na een aantal schetsen kwam ik erachter dat ik een kikker wel een interessant en leuk dier vond. Ik besloot hier meer onderzoek naar te gaan doen.
Na het schetsen van een aantal weinig verbeeldende kikkers ben ik een paar eigenschappen aan gaan passen om mijn kikker wat karakter mee te geven.




Mijn laatste ontwerp vond ik het meest geschikt. Deze kikker ben ik een aantal emoties gaan geven. Door zijn lange slungelige maar guitige uitdrukkingen wist ik dat dit mijn definitieve ontwerp zou zijn.


Voorwerp?..

Ik kwam maar niet op een passend voorwerp waarmee de kikker een conflict zou gaan kunnen krijgen. Na een lange brainstorm kwam ik op een aantal voorwerpen uit waarbij ik korte verhaaltjes verzon.
De opgeblazen wangen van de kikker, op het moment dat hij wil gaan kwaken, herinnerde mij aan het moment wanneer iemand een kauwgombel blaast. Deze ingeving zorgde ervoor dat ik er een leuk verhaaltje bij kon verzinnen.




Animatietests

Tijdens de periode heb ik een aantal animatietests gemaakt waarbij ik steeds meer te weten kwam over de beginselen op 2D animatie gebied. Zoals het op de juiste manier inzetten van holds, wat extremes en inbetweens zijn en steeds een betere gevoel krijgen over de juiste timing van een beweging. Na de tweede tests werd het ontwerp van mijn karakter definitief.

Animatietest 1: Slinger


Animatietest 2: Springen


Animatietest 3: Walkcycle


Animatietest 4: 1 shot, op 3 manieren



Onderzoek beweging water

Naast de basis bewegingsonderzoeken heb ik ook nog een specifieke beweging uitgekozen, en dat is de manier waarop water animeert. Deze beweging koos ik omdat ik het zag als een uitdaging en omdat er in mijn animatie een plons in het water voorkomt. Het stappenplan in het boek 'Timing for Animation' van Harold Whitaker, Tom Sito en John Halas heeft mij erg geholpen om op een goede manier een plons te animeren en deze basis naar mijn eigen hand te zetten. 







Onderzoek beweging: Water - test en final



Onderzoek beweging

Ook ben ik nog een grappige beweging op gaan zoeken die een kikker normaal niet kan maken, om het  karakter nog wat komischer uit de verf te laten komen. De kick up (truc die veelal wordt ingezet bij de dansstijl breakdance) leek me wel een geschikte beweging hiervoor.
Daarnaast ben ik de sprong van de kikker gaan bestuderen om zo een goede 'jump' cycle te kunnen animeren.


Kick up (1.31min)


Kikker springt in slow-motion


2D animatie; proces springen




Moving storyboards

Nadat mijn karakterontwerp definitief was en ik een bijpassend voorwerp had bedacht kon ik er een leuk verhaal bij verzinnen. Hier was ik vrij snel over uit. Door het expressieve uiterlijk van de kikker wist ik al vroeg dat ik er een komische animatie van wilde maken.
Commentaar op mijn storyboard was dat het vooral uit voor- en zijaanzichten bestond waardoor alles er erg plat uit zag en niet helemaal goed overkwam. Dit ben ik vervolgens gaan aanpassen, en heb er een paar shots animatie aan toegevoegd.

Moving storyboard kikker 1



Moving storyboard kikker (met animatie scenes)


Planning shotlist

Omdat het volledig animeren in 2D veel tijd kost vond ik het handig om een shotlist te maken, zodat ik een overzicht had op welke shots ik al had geanimeerd en welke ik nog moest gaan animeren.


Shot                Naam scene                                     Planning week 8 (15 t/m 21 okt)
Shot 1
1ShotFullKikkerSpringen
--- Al gedaanVr - Graslijn
Shot 2
2ShotCloseVoetenVastTrekken
* Maandag
Shot 3
3ShotCloseHoofdMoeite
* Dinsdag
Shot 4
4ShotCloseVoetenLos
* Maandag
Shot 5
5ShotFullKikkerValt
* Dinsdag
Shot 6
6ShotMediumKikkerSloom
* Dinsdag
Shot 7
7ShotFullKikkerStaatop
* Dinsdag
Shot 8
8ShotCloseOgen
--- Al gedaan
Shot 9
9ShotCloseVoetenVies
--- Al gedaan
Shot 10
10ShotCloseMondTong
* Woensdag
Shot 11
11ShotCloseVoetenTong
* Woensdag
Shot 12
12ShotMediumTongTerug
--- Al gedaan
Shot 13
13ShotMediumKauwgom
* Woensdag
Shot 14
14ShotCloseOgenOpenen
* Woensdag
Shot 15
15ShotFullKikkerKauwgom
* Woensdag
Shot 16
16ShotCloseTongKauwgom
Misschien mits tijd over
Shot 17
17ShotCloseMondKauwgom
Misschien mits tijd over
Shot 18
18ShotMediumKikkerKwaakBlazen
* Donderdag
Shot 19
19ShotCloseMondKikker
* Donderdag
Shot 20
20ShotFullKikkerVliegen
* Vrijdag
Shot 21
21ShotCloseOgenBang
* Vrijdag
Shot 22
22ShotFullKikkerUitBeeld
* Zaterdag / Vr - Waterlijn
Shot 23
23ShotVallenWater
* Zondag
Shot 24
24ShotAftiteling
* Zondag

Groen = klaar!
Grijs = geschrapt



Titels

Een korte brainstorm voor het verzinnen van een pakkende titel voor mijn animatiefilm:
- Kikker en kauwgom
- Gewoon kikker
- Evil gum
- Gooey
- Plakkerig/Sticky

--> Sticky Situation <-- (Met dank aan Jeoffrey!)

Voor een volledig eerste geanimeerde film ben ik trots op het eindresultaat dat ik heb neergezet. Ik heb in deze periode veel geleerd over een aantal beginselen in het vakgebied van animatie.

De soundtrack heb ik uitbesteed aan een kennis van me, omdat hij weet hoe je goed en eenvoudig een eigen compositie kunt maken van muzieksamples. Deze soundtrack is gemaakt door Hans van Stokkom.



2D animatie; Sticky Situation



Geen opmerkingen:

Een reactie posten