donderdag 14 maart 2013

Period 6 - Stop Motion Animation

De tweede periode van het jaar kon je zelf kiezen wat voor animatietechniek je in wilde gaan zetten voor je volgende film. Bijvoorbeeld: stop-motion, cut-out, pixelation, schilder, zand en houtskool animatie. Ik koos voor stop-motion animatie, en dan voornamelijk poppen animatie.
Na de individuele keuze werden er groepen van vier personen gemaakt waarmee je samen deze hele periode moest samenwerken. Ik heb samen gewerkt met Jolijn, Olga en Shivon.



Eindresultaat: 'Premonition'


Proces

Onderwerp kiezen

Na het vormen van onze groep zijn we gaan brainstormen over mogelijke ideeën voor een bepaalde sfeer of verhaal voor onze animatie.
De volgende drie onderwerpen werkte we verder uit:
- Pesterij
- Slang
---> Brug <--

We kozen uiteindelijk voor het onderwerp over de brug. Olga had hier al een goed verbeeldend verhaal bij in gedachte waarbij we maar twee bruggen hoefde te bouwen (een voor het totaalshot en een voor het perspectief) en we maar twee poppen zouden hoeven te maken.


Brainstorm

Planning

Het leek ons verstandig om meteen een planning samen te stellen, omdat we wisten dat het onderzoek in stop-motion animatie veel tijd kost en daarbij een strak tijdschema is vereist.






Schetsen

Nadat we een uitgebreid scenario hadden geschreven zijn we individueel schetsen gaan maken om zo de karakters en omgeving vorm te geven. Daarna zijn we gaan kijken welke schetsen we konden gaan gebruiken en realiseren.







Research: de brug

We zijn gaan onderzoeken wat voor soort brug past bij het beeld dat we voor ogen hadden voor ons verhaal en of het te realiseren zou zijn.







Research: de poppen

Ook voor de poppen hebben we wat onderzoek verricht. De schetsen van Olga gaven al een goede indicatie voor de vormgeving. Daarnaast zijn we gaan kijken van wat voor soort materialen en technieken we zouden kunnen gebruiken.










Taakverdeling

Naast een algehele planning hebben we onze groep opgesplitst, zodat we een duidelijk overzicht zouden krijgen op de nog uit te voeren taken.

Olga: Schetsen, storyboard, onderzoek set
Jolijn: Onderzoek set
Shivon: Moving storyboard en onderzoek poppen
Raymon: Onderzoek poppen


Onderzoek poppen


Mij leek het het meest interessante om onderzoek te gaan doen van het creëren van de poppen, omdat ik zowel de vormgeving als het goed kunnen laten animeren (structuur) van de pop erg belangrijk vind om zo goed expressies over te laten komen op de toeschouwer. Om een goede structuur te kunnen krijgen ben ik onderzoek gaan doen naar het maken van een effectieve en stevige armatuur. Hiervoor had ik een aantal tutorials gevonden die diende als basis voor het ontwerp.


Stopmonick - Make a buildup puppet



Stopmonick - Make a latex build-up puppet head



Proces: de brug

Jolijn en Olga zijn de brug verder gaan tekenen in 2D en hebben deze in 3D laten laseren, zodat deze stevig op een tafel zou kunnen staan en het een kloppende symmetrie en diepte zou hebben. Tevens zijn ze gaan experimenteren met kleur en texturen op de brug.
De wegwijsborden heb ik gemaakt. Ze moesten een zo ruw mogelijk uiterlijk krijgen zodat deze goed bij de brug zou passen. Dat moest ook het geval zijn bij de achtergrond van de set. Deze bestaat uit blauwe kleuren met grijstinten.








Proces: de poppen

Shivon en ik hebben ons bezig gehouden met het materiaalonderzoek voor de poppen. We wilden een goede stevige armatuur hebben die ook goed buigbaar is. We gebruikten verschillende aluminiumdraad voor de buigbare ledematen, hout voor een stevige heup en borstbeen en spons voor het snuggeren van massa. De huid textuur hebben we gemaakt van vloeibare latex. Deze mengde we aan met kleuren acrylverf .
Voor de hoofden hebben we een aantal tests gemaakt, omdat we wisten dat er zeker een paar zouden gaan mislukken. Het stond al vast dat we de ogen, wenkbrauwen en mond wilde laten bewegen, dus zochten we naar een aantal mogelijkheden en maakten we hiervoor ook een paar tests. 
Jolijn en Olga maakten tot slot de kleding voor de poppen van een aantal stoffen in bruintinten, en de jurk van het meisje van katoen. 
We kozen ervoor om onze hoofdpersoon een zo neutraal mogelijk uiterlijk te geven, zodat de toeschouwer zich er beter in kan herkennen.



















Werkomgeving

Naast het werken in de propedeusewerkplaats voor het bewerken van het hout voor de brug en het maken van het armatuur voor de poppen hebben we onze set opgebouwd in de zwarte AV ruimtes. Hier was genoeg ruimte om met samen met drie andere groepen te kunnen werken. Onze werkplek hebben we tussen het werken door een aantal keer opgeruimd, zodat we niets kwijt zouden kunnen raken.
We hebben verschillende shots onderling verdeeld en geanimeerd. De ruimte hebben we zo ingedeeld dat de belichting goed te regelen was en we er zo allemaal goed bij konden om elkaar advies te geven.








 Shotlist


Maya opdracht Henk

Naast de stop-motion film hebben we ook al een begin gemaakt aan de lessen in het 3D programma Maya, om zo alvast een basis te hebben met modelleren voor periode 8. Ik koos ervoor om een kruising te maken van een spin met een krab en een kreeft, omdat ik graag een niet standaard karakter wilde modelleren.

Spin-krab-kreeft


Animatietests

Door de periode heen hebben we met onze groep een aantal animatietests gemaakt om zo korte bewegingen uit te proberen met de pixelation animatietechniek. Ook hebben we ieder een ander soort til beweging geanimeerd om te kijken wat de meest expressieve manier is om de pop wat op te laten tillen. Tevens hebben we ook een wacht test gemaakt voor het hoofdpersonage, waarbij we erachter kwam dat we meer holds moesten gaan gebruiken in onze uiteindelijke stop-motion film.


Pixelation tests


Stop-motion tests pop tillen


Stop-motion test pop wachten


Moving storyboard


Dit vond ik veruit de meest interessante periode die ik tot nu toe heb meegemaakt. De samenwerking verliep uitstekend, er hing een fijne sfeer in de werkruimtes. De planning zijn we in zijn geheel nagekomen, en hadden de film op tijd klaar. En de ambacht die je uitvoert om het concept te realiseren heeft magische uitwerking op mij waardoor ik vol enthousiasme in deze periode aan de opdrachten heb gewerkt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten