woensdag 11 januari 2012

Periode 2 - Beeld en Concept


Relaties
Een ontwikkeling van beeldende ideeën vanuit je relatie met een ander. Een onderzoek naar welke aspecten van de relatie mooi, bijzonder, intrigerend, fascinerend, schokkend etc. zijn.
Ik koos ervoor om beelden te maken over de relatie van mij en een goede vriend. Vroeger waren er nogal eens botsingen over bepaalde meningen of impulsief gedrag. Tegenwoordig kunnen we goed met elkaar overweg. We hoeven niet hele inhoudelijke gesprekken te hebben en hoeven elkaar ook niet elke week af te spreken om goede vrienden te blijven, dat maakt onze vriendschap bijzonder.

Allereerst zocht ik naar een onderwerp binnen deze relatie. Acceptatie leek mij wel passend gezien ons verleden en heden. Daarbij zocht ik naar kenmerken buiten in de omgeving.


   



Onze verschillen laten samenbrengen tot wat onze vriendschap nu inhoud. Dit probeerde ik weer te geven in de volgende reeks. Dit is niet zo goed gelukt. De beelden waren te abstract of te cliché. Beiden hoeven op een of andere manier niet altijd slecht te zijn, maar in deze combinatie werkt het niet.




Ik besloot een filmpje te maken over , door beelden te gebruiken bij het speeltuintje waar we vroeger speelden met kinderen uit de buurt. Het geeft een soort benauwd gevoel, omdat ik het niet altijd even leuk vond om daar te gaan spelen.


Vriendschap vroeger


Omdat ik ook graag wat ruimtelijke toevoeging wilde geven aan onze vriendschap heb ik het verloop weergegeven in 2 objecten. Een over vroeger en een over het heden.




 

Vriendschap nu


Ik vind dat ik deze periode voor beeld en concept niet de voortgang heb geboekt die ik wilde gaan boeken. Ik heb nog vaak de neiging om terug te vallen in het maken van cliché beelden. In de het vervolg ga ik daar zorgvuldiger op letten, minder nadenken over de beelden die ik ga maken, en meer een verhaal laten ontstaan door het gebruik maken van een serie beelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten